אבחון דידקטי

לקויות למידה יכולות להתגלות בשלבים שונים של שילובו של הילד במערכת הלימודית סימנים המעידים על לקות למידה עשויים לעלות בגיל הרך, בשלבים הראשונים של רכישת המיומנויות הלימודיות הבסיסיות או בשלבים מאוחרים יותר, עם עליית המורכבות של הדרישות הלימודיות, העלייה ברמת הקושי, הצורך בהתבססות על ידע קודם וכדומה.

מהו אבחון דידקטי?

אבחון דידקטי הינו אבחון הכולל הערכה של היכולת הלימודיות של הילד ומספק תמונה אינטגרטיבית ביחס ליכולות הילד וקשייו.

מה כולל אבחון דידקטי?

באבחון מתבצעת הערכה של ההישגים בתחומי הלמידה השונים: קריאה, הבנת נקרא, חשבון, אנגלית, כתיבה וכתיב תפקוד מוטורי, זיכרון, תפקודי קשב, יכולת חשיבה, תפיסה חזותית ועוד… מטרת האבחון לאתר את קשיי הלמידה, לקויות הלמידה.

מטרתו של אבחון דידקטי

מטרתו של האבחון הדידקטי לבחון קיומן של לקויות למידה, להעריך את מאפייני הלמידה של הילד ומוקדי הכוח שלו בתהליך הלמידה.

האבחון הדידקטי מציע תוכנית התערבות בהתאם לממצאי האבחון. במידת הצורך, האבחון מפנה לאנשי טיפול נוספים להמשך אבחון / טיפול.

האבחון הדידקטי נותן המלצות מפורטות להורים.

 האבחון הדידקטי נותן המלצות מפורטות לבית הספר: להתנהלות בכיתה ולהתאמות בדרכי ההיבחנות.

ונעשה על ידי מאבחנת דידקטית מוסמכת  האבחון מוכר ע"י משרד החינוך לצורך התאמות בבחינות

מתי יש צורך באבחון דידקטי

כשיש צורך בהבנה רחבה יותר של מקורות הקושי הלימודי של הילד לצד מוקדי הכוח שלו.

לצורך בניית תוכנית התערבות מתאימה.

במקרים בהם יש צורך בהתאמות בבחינות הבגרות ברמה 1+2.

מדוע יש צורך לבצע אבחון דידקטי?

ילד עם אינטליגנציה תקינה אמור לעמוד במשימות הלימודיות הנדרשות על פי תוכנית הלימודים. כאשר ילד איננו מצליח בכל זאת, צריך לאתר את הסיבה המדויקת לחוסר ההצלחה. האבחון הדידקטי בודק האם ישנן "לקויות למידה". לקויות למידה הם קשים ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות: קריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, איות, חשבון, אנגלית ועוד. האבחון הדידקטי מאתר את מקור הקושי ונותן אבחנות והמלצות לדרכי למידה על סמך הקושי שהתגלה.

תהליך אבחון דידקטי

שלב ראשוןשליחת שאלונים למילוי להורים ולמסגרת הלימודית של הילד. לילדים בחטיבה

ותיכון מתווספים שאלונים נוספים לתלמיד עצמו.

שלב שניאבחון דידקטי לבדיקת התפקוד הלימודי כשש-שבע שעות אך משתנה על פי קצב המאובחן (ניתן לפצל את האבחון לשני מפגשים).

שלב שלישי – ניתוח וקידוד ממצאי האבחון ע"י המאבחנת.

שלב רביעי – ממצאי האבחון, מסקנותיו והמלצות ליישום.

דוח מקיף מלווה את התהליך, תוך התייחסות להמלצות למסגרת הבית ספרית והתאמות לימודיות, המלצות לטיפול בהוראה מתקנת והפנייה לגורמי אבחון/טיפול נוספים במידת הצורך.

 

האבחון הדידקטי מאפשר הכרות עם הקשיים הלימודיים של התלמיד. אבחון מוקדם, שיתוף פעולה עם בית הספר ויישום המלצות האבחון ודרכי האבחנות – יעזרו לתלמיד להתגבר על הקושי ולהרגיש טוב ומצליח יותר בבית הספר ובכלל.


ליצירת קשר נא השאירו פרטים

נעים להכיר

שמי מיכל אמטנאני, נשואה לתומר ואמא לארבעה ילדים. עם בני הבכור זכיתי להכיר לראשונה את ההגדרה של “מופרע קשב וריכוז” ומיד אחריו כולם המשיכו ב”מסורת”.

אני באופן אישי, מעדיפה לקרא לזה “הפרעת קצב.

תוכן אחרון

לתקן את ה״מקולקל״

הביטוי 'הוראה מתקנת' חוטא למטרה במהותו, הרי אין שום דבר מקולקל שדורש תיקון אז מדוע ילדים צריכים לקבל את התחושה שמשהו אצלם "מקולקל"? הביטוי הנכון והראוי

קרא עוד »

אמנות (מיומנות) הקריאה

יכולת הקריאה הינה מיומנות למידה בסיסית. במהלך ניסיוני בעבודה עם ילדים נתקלתי רבות בתלמידים, שהוריהם פנו אלי כדי לעזור להם בהבנת הנקרא. מיד בדקות הראשונות

קרא עוד »

עקבו אחרינו

הוידיאו השבועי

יצירת קשר

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן