fbpx

אמנות (מיומנות) הקריאה

יכולת הקריאה הינה מיומנות למידה בסיסית.

במהלך ניסיוני בעבודה עם ילדים נתקלתי רבות בתלמידים, שהוריהם פנו אלי כדי לעזור להם בהבנת הנקרא. מיד בדקות הראשונות של השיעור הראשון זיהיתי שהקושי הוא בקריאה. ילד שאינו יודע לקרא במדויק לא יוכל להבין את שקרא!

אחד החסמים ללמידה הוא פספוס שלב.

זה בא לידי ביטוי בעיקר בהבנת הנקרא. ילד שפספס את שלב הקריאה ואינו יודע לקרא היטב, לא יוכל לעבור לשלב הבא: שלב ההבנה.

אם הילד מתקשה בקריאה, הוא פספס שלב בלמידת הקריאה.   הקניית מיומנות הקריאה מבוססת על הבנת האותיות, הצלילים, סימני הפיסוק והתנועות ובהמשך קריאת מלים משפטים, טקסטים. כל שלב ושלב חיוני להשלמת תהליך רכישת הקריאה וחשוב להתעכב עליו עד לשליטה מוחלטת.  

מגיל מאד צעיר מלחיצים את הילדים לקרא בשטף. למה הכוונה בשטף? קצב מהיר. יכולת הקריאה של הילדים בכתות הנמוכות נמדדת לפי מספר מלים שהם קוראים בדקה.  זו אינה המצאה!

בראשית הקריאה, כדי למנוע קשיים בהמשך, חשוב לשים דגש על הדיוק ולא על קצב הקריאה.

 ילדים שמרגישים לחץ יתחילו להשתמש בשיטת הצילום, לקרא מהר ולהתחיל לנחש את ההמשך לפי ההיגיון שנראה להם ומהר מאד יתחילו להיווצר פערים שיובילו לאי הצלחות בלימודים.  

קריאה היא אמצעי חיוני להשתלבות בחברה בת ימינו.

אם אתם מזהה אצל ילדכם בכל גיל, בכל שלב, סימנים של קושי בקריאה, קריאה אינה מדויקת, קושי בהבנת הנקרא, הימנעות מקריאה חובה לעזור לו אל תהססו!

 

השארת תגובה

נעים להכיר

שמי מיכל אמטנאני, נשואה לתומר ואמא לארבעה ילדים. עם בני הבכור זכיתי להכיר לראשונה את ההגדרה של “מופרע קשב וריכוז” ומיד אחריו כולם המשיכו ב”מסורת”.

אני באופן אישי, מעדיפה לקרא לזה “הפרעת קצב.

תוכן אחרון

לתקן את ה״מקולקל״

הביטוי ‘הוראה מתקנת’ חוטא למטרה במהותו, הרי אין שום דבר מקולקל שדורש תיקון אז מדוע ילדים צריכים לקבל את התחושה שמשהו אצלם “מקולקל”? הביטוי הנכון והראוי

קרא עוד »

אמנות (מיומנות) הקריאה

יכולת הקריאה הינה מיומנות למידה בסיסית. במהלך ניסיוני בעבודה עם ילדים נתקלתי רבות בתלמידים, שהוריהם פנו אלי כדי לעזור להם בהבנת הנקרא. מיד בדקות הראשונות

קרא עוד »

עקבו אחרינו

הוידיאו השבועי

יצירת קשר

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן